As dori sa-mi termin postarea cu cateva concluzii personale sau spicuite pe ici pe colo: (1) Bunăstarea presupune o independenţă maximă faţă de constrângerile materiale pe care individul este incapabil să o obţină singur şi care nu este pe deplin realizată decât în comunitatea politică. (2) Rolul cetăţii este de a realiza bunăstarea comună a cetăţenilor. Funcţia principală a cetăţii constă în înflorirea morală a cetăţeanului, de aceea Aristotel consacră o mare parte a lucrării problemelor de educaţie. (3) Ceea ce face ca un regim politic să fie bun nu este conformarea sa la o normă ideală, ci adaptarea la datele concrete ale istoriei. Un regim neadaptat la realitate se găseşte în mod necesar sancţionat pe termen lung.
P.S - Aceasta postare este dedicata tuturor politicienilor care nu citesc filozofie si cred cu convingere ca nu este nevoie de filosofi ci de meseriasi "adevarati". Filozofii fiind neproductivi in general.
Bibliografie si citate:
Engleza:
-- Ryan, Peter - "A Theoretical Revolution As Exemplified Through the Regime and Rule of Law". Chicago: University of Chicago Press - 2008.
-- Lord, Carnes - "Introduction to The Politics, by Aristotle". Trans. Carnes Lord. Chicago: University of Chicago Press - 1984
Romana:
-- Jonathan Barnes, Aristotel, ed. Humanitas – 2006
-- Wikipedia (under GNU license)
Textul original al lucrari lui Aristotel, tradus in limba engleza in format PDF, poate fi gasit, aici.
O lege conţinea o introducere (preambul circumstanţial-praescriptio), textul legii (rogatio) şi sancţiunile prevăzute (sanctio). Din acest punct de vedere, se disting patru categorii de legi: legi care anulează actul ilegal şi îi urmăresc pe contravenienţi; legi care anulează actul ilegal, fara urmarirea contravenientilor; legi care nu anulează actul ilegal, dar îl pedepsesc pe contravenient; si legi care nu prevăd nici o sancţiune: legiuitorul nu vrea să intre în conflict cu traditia locului (in special cea religioasa) si să-i opună un nou principiu; aceste legi au fost cele mai numeroase. O lege poartă numele magistratului care a avut iniţiativa ei, şi nu este valabilă decât pentru cetăţenii Romani. Ea nu are efect retroactiv; în principiu, nu poate fi abrogată: totuşi, o nouă lege poate anula sancţiunile prevăzută de o lege precedentă şi, în anumite cazuri, Senatul poate declara nulă o lege votată în periodă de tulburări, sau poate scuti pe cineva de respectarea ei.
Interesat de mentionat ca Dreptul Roman a dezvoltat şi conceptul de lege pentru cetăţeni şi lege pentru străini, care in nici un caz nu era discriminatoriu, ci se baza foarte mult pe obiceiurile religioase ale populatiilor locale sub stapanirea Romana – lucru care a pus bazele Dreptului Internaţional. Dreptul roman este fundamentul multor sisteme legale din lume. Legea Comunelor a fost la origine bazată pe dreptul roman, înainte de a-şi dezvolta o proprie tradiţie în Anglia, de unde s-a extins spre Regatul Unit, în afară de Scoţia, şi până în Statele Unite ale Americii. În contrast, aşa-numitele sisteme bazate pe Codul Civil sunt direct bazate pe dreptul roman; Sistemele legale ale multor ţări din Europa continentală şi din America de Sud au intrat în această categorie, frecvent prin Codul Napoleonic. Acestea sunt numite sisteme judiciare latine (sau "jure latino curente").
Nu stiu cat de mult se intereseaza legislatorul romăn de jurisprudenta in general, desi are ca ocupatie fundamentala propunerea sau sa votarea legilor propuse de altii. Am hotarat totusi sa propun cateva lecturi interesante cuprinse in cartile unui distins profesor Roman, Dl. Dr. Vladimir Hanga, care este un mare expert in Dreptul Roman, si din care carti m-am inspirat si eu in aceasta postare si in cele viitoare.
PS. In sfarsit am reusit o noua postare pe Paleografia, referitoare la Codexul din Kells, daca sunteti intersati, aveti un link – aici.
Executivul era format din urmatoarele functii oficiale: (1) Consulii – conducatorii civili si militari ai republicii, alesi de senat, eligibili la varsta de 40 de ani pentru patricieni şi 42 pentru plebei. În latină, consules înseamnă „aceia care merg împreună“. (2) Pretori sau Praetorius (Lat. Praetor "cel ce merge înainte") erau comandantii militari ai armatelor Romane, superioriorii lor fiind numai consulii. In afară de funcţia miltară, pretorul putea să emită edicte, având şi alte funcţii de stat, de exemplu atribuţii de judecător, fiind ales în funcţie ca şi un consul. (3) Edilul (Lat. Aedilis) edili, deobicei plebei si care erau responsabili de menţinerea clădirilor publice şi administrarea festivalurilor si ale templelor. De asemenea, ei deţineau puteri de a impune ordinea publică. Au fost perioade in care jumătate dintre edili erau din rândul plebeilor, iar cealaltă dintre patricieni. Cei din urmă erau numiţi edili curule (Lat.aediles curules) şi erau consideraţi magistraţi.
(6) Cenzorul (Lat. Censurae) avea o enorma influenta in executivul Roman. Cenzorul era cel care detinea functiile ministrului de interne in statul modern. Sarcina lor originară era de a păzi moralitatea publica, inclusiv respectarea religiei statale. Doi cenzori erau de obicei aleşi de către Adunarea centuriată la fiecare cinci ani pe un mandat de 18 luni. Acest oficiu nu a urmat cursul roman obişnuit de mandate pe un termen de un an, deşi urma principiul colegialităţii, fiind doi cenzori care serveau împreună. Acest oficiu nu deţinea imperium* şi, din această cauză, cenzorii nu erau escortaţi de lictori. Însă a fi ales cenzor reprezenta o mare onoare. Dacă unul dintre ei murea, celălalt era obligat să demisioneze din funcţia sa.. Oficiul de cenzor fondat în 443 î.Hr. a fost deschis numai patricienilor. Influenţa progresivă a plebeilor în societatea romană a permis primului non-patrician să fie ales în 351 î.Hr.
Contar conotatiei moderne, Dictatorul cunoscut si sub termenul Magister Populi, era o functie deţinuta de un magistrat roman in vremuri de restrişte, magistrat căruia i se încredinţau puteri extraordinare pentru a putea rezolva criza civila sau militara in care se afla Republica. Dictatorul beneficiază de drepturi nelimitate, (imperium*) fără a fi silit să dea socoteală şi fără coleg de funcţie, pentru o perioadă maximă de 6 luni. Funcţia de dictator a fost abolită în anul 202 î.Hr., atribuţiile sale fiind preluate de senatori. Conotatia negativa a aparut mult mai tarziu denaturata fiind de "uitarea istorica."
In postarea viitoare ne vom ocupa de legislativul Roman.
Nota:
* Imperium (de la impero, a mobiliza, a comanda). Acest termen exprimă puterea acordată conducătorului de către zei. Noţiunea, care este poate de origine etruscă, a căpătat un caracter juridic şi intră în definiţia anumitor magistraturi.
In 448/447 i. Hr., Fidias inaugureaza constructia Parthenonului, in 437/436 i. Hr., incep lucrarile la Propylee, in 442 se incheie inaltarea Odeonului, pe Agora este zidit Thesaionul. Cercul format in jurul lui Pericle include figuri dintre cele mai reprezentative ale epocii: Sofocle, Herodot, Fidias, Anaxagoras, Protagora, Damon.
Mare orator şi om politic al Greciei Antice, conducător al Atenei între 443-429 î.Hr., şef al partidului democrat, mare protector al artelor şi ştiinţelor, în timpul căruia Atena a atins o mare dezvoltare, ea devenind centrul comercial, politic şi cultural al Greciei antice, s-a stins din viaţă in 429 î.Hr.. Pentru strălucirea intelectuală pe care a dat-o Greciei, secolul în care a trăit (secolul V î.Hr.) a fost supranumit "Secolul lui Pericle".
Pentru "secolul lui Boc", mai avem de aşteptat. Singurul lucru comun, statura si preşedentia partidului democrat.