Putine femei in istoria greciei antice au reusit sa-si gaseasca locul in scrierile lui Platon, Aristofan si Xenophon. Cea despre care vreau sa va povestesc s-a numit Aspasia din Milet. Aspasia a fost prietena lui Pericle. Pericle (despre el aveti o postare anterioara) a fost un mare reformator si un politician democrat, acest lucru i-a creat mai multi dusmani decat are nevoie un om in 10 vieti. Poetii de curte ai oligarhilor atenieni au acuzat-o pe Aspasia de vrute si nevrute. Ne-au ramas aceste atacuri scrise, nu ne-au ramas nici un fel de dovezi ca ea ar fi fost prostituata sau patroana de bordel asa cum a fost acuzata. Probabil ca Aspasia a fost Etera (hetaera) un soi de curtezana renascentista sau gheişa moderna daca doriţi, care impartasea secrete si facea multe servicii in afara de cele sexuale. Istoria a consemnat un fiu pe care l-a avut cu Pericle, devenit strategos (general) si executat dupa lupta navala intre Sparta si Atena (Arginuse, 406 i.Hr.), pierduta de atenieni.
Hitiţii (Hittites) au fost un popor de origine indo-europeană, care au migrat în mileniul al III-lea î.Hr. din teritoriile pe care le ocupau în sud-estul continentului european, în Anatolia (azi Turcia). Ei au cucerit acest teritoriu de la un alt popor antic, Hatiţi (Hatians), adoptand panteonul si asimiland o parte din cultura lor. Numele lor, Hitiţi, este de fapt numele biblic (B’nei-Het – fii lui Het – care era unul din fiii lui Canan). Pana la inceputul secolului al XX-lea, majoritatea cercetatorilor au crezut ca acest popor a trait in nordul Israelului de astazi pe teritoriul, Sirian. Hitiţii au vorbit o limba indo-europeana, pe care ei au denumit-o Nesili si care din multe puncte de vedere era asemanatoare cu cea traca. Deoarece nu au avut un scris propriu, au adoptat cuneiformele Akadiene, adaptandu-le la caracterul indo-european al limbii lor. Au lasat importante lucrari literare de toate felurile, inclusiv religioase si judiciare, lucrari descoperite in marea biblioteca din Hattuşa, despre care am vorbit in postarea mea referitoare la “bibliotecile antice.”
Hitiţii au ajuns la un maximum apogeu prin secolele XV-XVI i.Hr. cand au reusit sa cucereasca Babilonul aliati cu Mezi din rasarit. "Marele Hitit," regele Suppiluliuma I (aprox. 1344 – 1322 î.Hr, "cronologia scurta" sau aprox. 1375-1335 î.Hr, "cronologia lunga") a reusit sa domine regiunea, cucerind de la egipteni toate posesiunile lor pana in peninsula Sinai. Muwatalli al-II-lea (1295 – 1272 i.Hr) a reusit sa-l opreasca pe Ramses al-II-lea in vestita lupta de la Kadesh (1274 i.Hr.), impunandu-se ca cea de a doua mare putere a orientului. Posibilitatea reconstructiei istorice si analizarea cauzelor distrugerii acestei marete civilizatii a fost posibila cu ajutorul celor 30000 de tablete cuneiforme care au fost descoperite in Hattuşa, minunata lor capitala situata astazi langa orasul turcesc Boğazkale. Supozitia ca acest imperiu a cazut sub loviturile “Popoarelor Mării,” este clar infirmata de scrierile descoperite pe care le-am mentionat mai sus. Hattuşa nu a fost cucerita, ci a fost parasita. Destramarea sociala, luptele interne, cataclismele naturale si foametea au condus la destramarea acesstui imperiu dominant si egal din punct de vedere militar Imperiului Egiptean in apogeul lui (Ramses al II-lea).
Despre aceste cauze, care sustin ideea unei societati "sinucigase," sursele istorice si analizarea lor in postarea viitoare.Reproducerea si analizarea acestui articol exceptional a fost facuta de mine in primul rand pentru a intelege tragedia unor societati, ca cea despre care ne-am ocupat in zilele trecute (societatea mayaşa ), dar si in legatura cu aceasta criza economica care bantuie lumea. Lipsa masurilor regulatorii care nu au ingradit lacomia individualilor egoisti a produs aceasta criza despre care vorbea Hardin a lovit si loveste “Resursele Comune" ale intregii planete. Cati dintre politicienii romani cunosc acest articol de o exceptionala importanta, si cati dintre ei sunt fermierii egoisti chiar nu stiu, stiu insa ca sunt prea putini care au grija de aceste resurse comune. Maine vom discuta (din punct de vedere istoric) despre societatile sinucigase.
Note:
[1] Garrett Hardin - "The Tragedy of the Commons" - Science 13 December 1968: Vol. 162. no. 3859, pp. 1243 - 1248
[2] Thucydides -History of the Peloponnesian War, Book I, Sec. 141;
Aristotle - Politics, Book II, Chapter III, 1261b
O teorie destul de acceptabila sustine posibilitatea ca de fapt Maya nu a fost niciodata guvernata central (sau a fost pentru o foarte mica perioada de timp), ci a fost o alianta intre diferitele regate, pe care noi ne-am obisnuit sa le denumim orase-stat (polis). Fara a accepta sau a denunta aceasta prezumtie sunt clare doua lucruri. La venirea spaniolilor existau o sumedenie de astfel de orase-state, care incet au fost eliminate si cucerite de spanioli. Biserica Spaniola, trimisii ei si demnitarii civili au distrus fara mila tot ce au scris mayaşii, din fericire au existat si altfel de preoti care au ajutat la pastrarea unor comori culturale de o valoare enorma, si in special au notat cu atentie si obiectivitate traditiile orale ale mayasilor. Despre acesti oameni ilustri vom discuta in postarea mea astazi de pe Bibliophyle. De mentionat ca ultimele bastioane mayaşe Itza in orasul Tayasal si Kouj (Ko'woj) au rezistat spaniolilor pana in anul 1697.
Ultimul subiect de discutat prin prisma istorica ar fi o analiza sumara despre dezintegrarea politica si sociala a imperiului Mayaş. Aici sunt enuntate teorii diverse si chiar nu exista nici un fel de consens in aceasta privinta. Teoriile existente se impart in doua mari categorii. Deoarece sudul teritoriului mayaş a fost primul care s-a disipat, teoriile preponderente au fost de natura ecologica. Teritoriul nu a mai putut sustine numarul mare de locuitori, sau au avut loc dezastre naturale care au "gonit" populatia (cutremure, eruptii vulcanice, etc.). Ultimele teorii ecologice sunt bazate pe unele teste geologice, si vorbesc de o seceta de aproape doua secole, care a distrus nu numai agricultura, ci si fauna regiunii. Teoriile neecologice vorbesc despre rascoale ale taranilor (stanga marxista), invazii militare ale unor triburi periferice, razboaie intestine, suprapopulare, si insecuritatea căilor de acces comercial, etc.
(c) perioada post-clasica, intre 950 si pana la cucerirea spaniola din 1521 d.Hr. Aceasta perioada poate fi denumita de noi Europenii perioada feudala in Mezoamerica. Aceasta perioada numita de antroplogi si arheologi perioada "marilor case" (la propriu si la figurat) este perioada de stratificare extrema a societatilor mezoamericane, slabirea sistemului de guvernare central si al aliantelor intre "marile case" in detrimentul conducatorului unic. Bineinţeles, apar si conducatorii care reusesc pentru perioade mai scurte sau lungi sa anihileze aceste tendinte. Cosmologia si astronomia ajung la niveluri extrem de evoluate si aproape de neinţeles pentru noi in zilele noastre.
Societatile care s-au perindat in aceasta regiune sunt:
Azteca - 1200 - 1600 d.Hr in centrul Mexicului; Huastec - 1000 i.Hr - 1500 d.Hr. pe coasta de est din sudul Mexicului pe malul Oceanului Atlantic; Mixtec, ? - 1600 d.Hr. localizati in partea de sud-vest a a Mexicului pe malul oceanului Pacific; Maya - 2000 i.Hr - 1500 d.Hr. pe teritorii din Honduras, Guatemala, El Salvador; Olmec - 1200 i.Hr - 400 i.Hr, aproximativ pe acelasi teritoriu ocupat de Huastec; Zapotec - 500 i.Hr - 1500 d.Hr, parte sud-vestica a Mexicului. In afara popoarelor mentionate au existat inca 3-4 triburi/culturi, care nu sunt atat de importante acestor postari.
Civilizatia Maya (Maia sau Maiaşii) este una din cele mai longevive, complexe si misterioase civilizatii, care au existat vreodata. Civilizaţia mayasă a atins apogeul în perioada 300-900 d.Hr., etnogeneza fiind necunoscuta. Calendarele (au doua) şi astronomia Maya sunt de o precizie uimitoare. In anul 2004, dupa o munca uriasa de aproape un secol a fost in sfarsit definitivata decodarea limbii Mayaşe. Descifrarea codexurilor descoperite, scrise cu “hieroglifele” mayase, a fost finalizata, dandu-ne posibilitatea de a cunoaste parte din cultura si istoria acestui popor. Maya au stapanit teritoriile bogate in metale (inclusiv aur), Jad si Obsidian. Cel mai interesant subiect in cercetarea acestei civilizatii sunt cele doua calendare. Primul, un calendar astronomic solar (kin) de 365 de zile, asemanator cu cel pe care-l folosim noi, si al doilea un calendar "biologic" format din 260 de zile ale gestaţiei umane. Relationarea celor doua calendare printr-un sistem numerologic sta la baza astrologiei, prezicerilor si teologiei mayaşe. Despre Mayaşi, istoria si civilizatia lor in postarile urmatoare. Pe Paleografia veti putea citi despre scrierea Mayaşa si pe Bibliophyle despre scrierile mayaşe si despre cele medievale, care descriu aceasta civilizatie.