Toata lumea (aproape), stie ca primul Templu al Ierusalimului a fost construit de Solomon, al Doilea de Ezdra (Ezra) si Neemia si reconstruit de Irod (Herod) cel Mare. Putin stiu insa ca au existat inca doua temple Israelite, primul construit inainte de cucerirea Ierusalimului de catre regele David, pe muntele Grizim langa Schemul modern, locas sfant pana in zilele noastre populatiei Samaritene si a doilea in Egipt pe insula Elefantina (Elephantine) localizata in sudul tarii pe locul primei cataracte a fluviului Nil, care în epoca antică servea drept garnizoană de graniţă sudică a Egiptului cu vecinii săi nubieni. Situată chiar în avalul primei cataracte a fluviului, este actualmente o parte a oraşului modern Assuan. Văzută de sus are forma unui colţ de fildeş, de aici şi numele, de la grecescul elephas . Din colecţia de Papirusuri Elefantine , scrise majoritar în limba aramaică, aflăm de existenţa unei comunităţi militare evreieşti staţionate pe insulă în epoca ocupaţiei persane a Egiptului; comunitate, care dupa unele traditii orale, ar fi gazduit preotii care au transferat Chivotul Legii in timpul Regelui Menase care ar fi introdus cultul zeului fenician Ba’al. Despre aceste temple vom vorbi intr-o alta postare.
Cei care au vizitat Ierusalimul stiu ca se poate intra in acest oras construit pe pantele abrupte ale unui masiv muntos (noi le-am puta considera dealuri) inconjurat de defileuri (destul de adanci), pe doua drumuri: cel estic, care leaga vestul si sudul tarii de Ierusalim (Porturile mediteraniene, astazi denumit Autostrada no. 1 – Tel-Aviv – Ierusalim, atunci se numea Drumul Yaffa); al doilea drum cel nord-estic, care lega Ierihonul, Marea Moarta si Iordanul de Ierusalim si astazi Drumul Ierihonului.
Toate invaziile pe care le-a suferit Ierusalimul au fost din Nord, adica pe acest drum al Ierihonului. Pentru cine a citit cele cateva postari legate de Ierusalim, stie ca centrul orasului modern inconjurat de ziduri medievale este adevaratul Ierusalim antic, orasul construit de regii iudei David si Solomon, stramosii Mariei Maica Domnului a care-i zi de inaltare o sarbatorim astazi. Asa cum am mentionat mai sus, orasul este inconjurat de zidurile fortificatiei construite de Suleiman I-ul "Magnificul" in 1538 d.Hr, are o circonferinta de aproximtiv 5 Km si o latime de 3 metri si o inaltime intre 5 si 15 metri, este dotata cu 43 de turnuri de paza si are 11 porti, din care sunt functionale astazi 7. Din vechiul templu israelit a ramas o mica portiune numita si "Zidul Plangerii" , zidul vestic al maretului templu daramat de romani in 70 d.Hr.
Pe locul Templului, acolo unde era pastrat initial chivotul legii se afla in zilele noastre doua moschei musulmane. Prima "Cupola Stâncii" (Masjid Qubbat As-Sakhrah) numita gresit si “Moscheea Omar”, a doua este Moscheea Al-Aqsa despre care tradiţia musulmană afirmă că Muhammad a urcat de pe muntele templului în 621. Acest fapt face ca moscheea să fie cel de-al treilea important loc sfânt din Islam. După construirea Domului Muntelui in 690, a fost construita si prima moschee Al-Aqsa de dinastia Umayada şi a fost terminată în 710. Există dovezi că moschee a fost construita pe ruinele templului original din Ierusalim. Structura sa fost distrusă de cutremure succesive, fiind reconstruită de cel puţin cinci ori. Ultima reconstrucţie majoră a fost în 1035.
Din nefericire nu s-au gasit nici un fel de urme arheologice, marturie a primului templu, avem insa o sumedenie de dovezi arheologice legate de al doilea templu, inclusiv subteranele care ar putea fi comune primului templu. Dovezile sapaturilor efectuate de Templieri sunt evidente si este aproape clar ca ei au cautat comorile templului, inclusiv Chivotul Legii, daca l-au gasit sau nu numai Dumnezeu stie. In postarea viitoare vom incerca sa gasim locul in care a fost Chivotul Legii, si care ar fi putut fi drumurile posibile de a-l scoate din aceasta cetate in afara zidurilor in cazul unui asediu.
Din nefericire nu s-au gasit nici un fel de urme arheologice, marturie a primului templu, avem insa o sumedenie de dovezi arheologice legate de al doilea templu, inclusiv subteranele care ar putea fi comune primului templu. Dovezile sapaturilor efectuate de Templieri sunt evidente si este aproape clar ca ei au cautat comorile templului, inclusiv Chivotul Legii, daca l-au gasit sau nu numai Dumnezeu stie. In postarea viitoare vom incerca sa gasim locul in care a fost Chivotul Legii, si care ar fi putut fi drumurile posibile de a-l scoate din aceasta cetate in afara zidurilor in cazul unui asediu.
theophil,
iti citesc cu mare atentie postarile.Sunt atat de bine documentate si ilustrate cu vestigii ca,n-ai nevoie de prea multe alte informatii.Aici le dai f.dense ca trebuie sa le recitesti pentru a le putea ordona cronologic si istoric.
Comunitatea evreiasca de pe insula este cumva acea parte din populatia evreiasca ,care nu l-a urmat pe Moise in Exod?
Si inca o intrebare:parerea ta in legatura cu intarzierea evreilor indesert,de ce au intarziat atat de mult stabilirea in Caanan? Au vrut sa-i evite pe egiptenii aflati la Ierihon?
1. nu populatia evreiasca din insula Elefantine, originara din Regatul nordic care a cazut in mana asirienilor cu aproape cu vreo 100 de ani decat regatul sudic. Majoritatea lor erau militari mercenari si pazeau granita sudica pentru Faraon. Aveau femeii si copi probabil 10-30 de mii de persoane.
2. 40 de ani - o generatie. Cine a fost sclav NU poate fi OM LIBER. TRANZITIE FORTZATA :)
Eu ma gandeam la acele triburi care n-au vreut sa-si paraseasca putinul bine pentru necunoscut.
Ai dreptate:un fost sclav nu stie ce sa faca cu libertatea.
Oare si noi suntem cumva intr-o situatie asemanatoare si e nevoie de o generatie pentru a pretui proprietatea,libertatea,initiativa individuala si legea?
Astazi nu stiu daca o generatie este suficienta :(