In Cautarea Chivotului Legii – 10 / Vendyl Jones


Astazi vreau sa vi-l prezint pe adevaratul Dr. Jones, cel care a stat la baza creatiei lui George Lucas "Indiana Jones" interpretata de Harison Ford in cele 5 filme. Numele lui este Dr. Vendyl Jones, s-a nascut in Texas acum 79 de ani, el este inca in puteri si continua sa caute Chivotul Legii. L-am cunoscut pe Dr. Jones acum vreo 25 ani si am avut cateva discutii extrem de interesante, desi putin contradictorii. Dr. Jones este un crestin extrem de religios, cu niste idei putin cam "neortodoxe", care sunt destul de controversate. Prima lui cariera a fost de pastor (preot protestant) Baptist, curentul crestin majoritar in sudul Statelor Unite. Prin 1956 a hotarat ca crestinismul nu poate fi inteles cu adevarat decat daca sunt cunoscute sursele biblice ebraice.

In Cautarea Chivotului Legii – 9 / Care Munte?

Am terminat ieri postarea cu niste elemente care ne pot duce la o finalitate in cautarea Chivotului Legii. Din lecturarea Cartii Macabeilor, scrisa aprope de aparitia crestinismului, aflam ca profetul Ieremia a ingropat Chivotul Legii in asteptarea unor vremuri mai bune. Cine a fost Ieremia? Asadar Ieremia a fost profetul "dezastrului" si a trait perioada distrugerii Templului din Ierusalim. Ieremia incearca timp de 25 de ani sa avertizeze poporul de pericolul iminent, nu este ascultat, la fel ca majoritatea profetilor. Divinitatea ii porunceste de a inceta sa se mai roge pentru binele lui Israel pentru ca soarta lui este hotarata, el va fi pedepsit. Chiar daca naratiunea biblica este metaforica, chiar daca pentru cititorul modern profetia lui Ieremia este o poveste pentru "adormit copiii," ea are un sambure de istoricitate. Daca ne uitam la spusele lui Iremia cu ochii unui ateu, nu putem sa nu vedem analiza lui dura asupra trecutului istoric care a fost prezentul lui, bine nu ca profet, atunci ca analist politic, militar, ce vreti.

Articolul integral  poate fi citit pe PoliteiaWorld

In Cautarea Chivotului Legii – 8 / Pe Muntele Nebo

Pentru o mai buna intelegere a celor ce vor urma, propun o mica incursiune "didactica" in religia iudaica. Pentru majoritatea populatiei, religia iudaica este o religie straveche bazata pe o revelatie ( a lui Moise), pe o scriptura Biblia Ebraica numita si Vechiul Testament, si o traditie transmisa oral si dupa aceea scrisa. Adevarat, religia iudaica contemporana este exact ceea ce am mentionat mai sus.

In Cautarea Chivotului Legii – 7 / Templul Elefantine

Pe timpul Regelui iudeu Manase (687 – 642 i.Hr) se intamplau cateva lucruri extrem de interesante, care ar fi putut duce la o hotarare a preotilor de a muta Chivotul Legii din Ierusalim. Prima ar fi caderea regatului nordic in anul 721 i.Hr. si pericolul asirian iminent si pentru regatul sudic. A doua ar fi favorizarea lui Menase a cultului pagan si intr-un fel scaderea religiozitatii Yahviste in regatul Iudeiei (regatul de sud), si in sfarsit alianta lui Manase cu faraonul egiptean Psamtik I (Psammeticus) si trimiterea unei armate pentru a-l ajuta pe faraon in lupta impotriva imperiului Kushit (vezi postarile aferente). Aceasta corp expeditionar israelit s-a instalat pe insula Elefantina (Elephantine), pe atunci numita Yebu - în limba egipteană antică (numele Elefantin fine de la traducerea greceasca a insulei cu elefanti).

Articolul integral  poate fi citit pe PoliteiaWorld

In Cautarea Chivotului Legii – 6 / Templierii in Etiopia

In postarile anterioare mi-am aratat scepticismul legat de "furtul" Chivotului Legii de catre asa zisul fiu a lui Solomon si reginei din Saba Menelik. Am mai zis ca probabil chivotul Legii nu se afla in Biserica Sf. Maria din Axum, dar exista insa o legatura clara intre Ierusalimul Cruciat, Templieri si Etiopia. Aceasta este veriga care-i uneste probabil - printul Lalibela – astazi numit de etiopieni Sf. Gebre Mesqel Lalibela, membru al dinastiei Zagwe (1137 – 1270).

Articolul integral  poate fi citit pe PoliteiaWorld

In Cautarea Chivotului Legii – 5 / Ordinul Templierilor

Sărmanii soldaţi ai lui Cristos şi ai Templului lui Solomon (lat. Pauperes commilitones Christi Templique Solomonici), cunoscuţi mai ales sub numele de templieri sau Ordinul Templului (fr. Ordre du Temple sau Templiers), au fost unul dintre cele mai puternice si mai misterioase ordine militare creştine.

În jurul anului 1119, cavalerul francez Hugues de Payens şi ruda sa Godfrey de Saint-Omer, veterani ai primei cruciade, propun crearea unui ordin monastic pentru protecţia pelerinilor care doreau sa ajunga la Ierusalimul ocupat de crestinii cruciati. Regele Balduin al II-lea al Ierusalimului a acceptat această cerere, oferindu-le drept cartier general Muntele Templului, în moscheea Al Aqsa care fusese capturată. Muntele templului avea un aer mistic, deoarece se credea că se află deasupra ruinelor Templului lui Solomon. Cruciaţii incartiruiti pe ruinele Templului lui Solomon se numeau prin urmare Sărmanii soldaţi ai lui Cristos şi ai Templului lui Solomon, sau cavalerii "templieri". Cu puţine resurse financiare la dispoziţie, ordinul compus de numai nouă cavaleri se baza pe donaţii pentru a supravieţui. Emblema lor era reprezentată de doi cavaleri ce călăreau acelaşi cal, simbol al sărăciei.

In Cautarea Chivotului Legii – 4 / Templul-2

Templul lui Solomon a fost construit avand la baza doua criterii principale. Primul a fost urmare directivelor exacte pe care le avem in Biblie in Cartea Regilor ( Cartea Intaia a Regilor 7 si Paralipomena 22); o dovada incontestabila poate fi si cartea Templului, care a fost gasita la Marea Moarta (patrimoniul de la Qumran) care in mare descria in acelasi fel Templul din Ierusalim, insa cu alte dimensiuni (mult mai mari), referindu-se probabil la un templu viitor construit dupa judecata de apoi. O alta sursa foarte buna ar fi vestigiile din Orientul Mijlociu asociate cu aceeasi perioada, gasite in fosta Fenicie (Libanul de astzai), Siria si Anatolia. Stim ca mesterul legendar Hiram-fenicianul a construit templul, ca el a fost Fenician si avea experienta construind si altele in acelasi spatiu geografic. Acest erou al masoneriei mondiale din nefericire nu a construit mai nimic in viata lui. El a fost rege (de necontestat) al Tyrului, si nu prea avea nevoie sa construiasca ceva. Probabil ca el a facut "afaceri" cu Solomon si oamenii lui au construit Templul din Ierusalim. Hiram este fara nici un fel de dubiu un eponim (nume colectiv) al celor care au construit Templul.


Din nefericire problema sapaturilor arheologice este si ea o problema politica si ele nu pot fi efectuate in contextul politic existent in Ierusalim. Stim (si asta fara dubiu) ca Teplierii au sapat sub vestigiile templului, stim ca nu au gasit Chivotul Legii, o astfel de descoperire nu ar fi putut fi ascunsa atata timp, stim insa ca ei au gasit o parte din comorile templului si banuiesc unde ele ar fi putut fi ascunse. In nici un caz nu au parasit teritoriul de azi ai Israelului/Palestinei. O alta parte din comorile Templului au fost descoperite de oamenii Regelui Irod cand au reconstruit o parte din Templu. Giganticele constructii pe care le-a facut in timpul domniei lui nu puteau fi finantate de darile poulatiei. El a avut probabil alte "surse" de venit.

In sapaturile efectuate de Englezi inainte si dupa primirea mandatului in Palestina (1918) au descoperit canalul gigantic care unea orasul lui David (care includea templul) si paraul Gihonului. Acest tunel avea doua scopuri, primul ar fi fost alimentarea cu apa a orasului in timp de pace si razboi, si posibilitatea de a iesi din oras in timpul unui asediu. Acest tunel numit "Tuneleul Siloam" a fost utilizat de populatia care s-a refugiat din oras in timpul asediului Roman si inaintea distrugerii templului in 70 d.Hr.

Este absolut clar ca singurul drum pe care-l putea lua Chivotul Legii este prin acest tunel. Daca a iesit din tunel sau nu, inca nu stim. Probabilitatea este mare ca el ar fi ramas ingropat in munte sau in apropierea iesirii din tunel. Asta din doua motive principale. Evreii atunci si acum nu si-au parasit speranta intr-o reconstruire a templului; scoaterea Chivotului din Sion ar fi fost considerata ca un fel de sacrilegiu, traversarea unui teritoriu atat de nesigur in timp de razboi ar fi fost extrem de periculoasa, obiectul fiind atat de sfant, nici un mare preot nu ar fi considerat acest lucru. Posibilitatea scoaterii Chivotui din Ierusalim ar fi fost viabila numai din cauza unui pericol imediat la integritatea lui (posibil in timpul Regelui Manase) sau in timpul cuceririi Ierusalimului de Asirieni.
Solomon nu a fost un rege bun si nici prea destept (faptele istorice cunoscute astazi ne-o dovedesc), intelepciunea lui biblica este rezultatul "tonomatelor" care i-au inregistrat domnia (chestia cu tonomatele, nu este atat de noua pe cat ni se pare noua), totusi in nici un caz nu ar fi dat posibilitatea unui "pusti" ca Menelik sa fure chivotul. Chivotul nu este si nu a fost niciodata in Etiopia. In postarea viitoare vom discuta de "Secretul Cruciatilor" .