Omagial: Divinul Feminin - Sensuri

Astazi vom discuta de al doilea spatiu temporal in evolutia Divinul Feminin. Dupa ce Iosia-Rege a incercat si a reusit sa distruga viziunia unui Divin Feminin au trebuit 10-12 secole de cautari pentru o formulare lui in felul in care nu va constitui o amenintare la adresa celuia care este Unul. Intre timp Yahve intr-o uniune cu Fiul si Sfantul Duh formeaza o divinitate pentru o noua revelatie. Revelatia Fiului uneste umanitatea cu divinitatea printr-un nou juramant pentru timpuri nesfarsite pana la reintoarcere si cei 1000 de ani intr-un nou Ierusalim. Divinul Feminin pentru cei "noi" imbratiseaza spiritul fara prihana a Doamnei Mama-Fiului. Cei "vechi" i-si cauta mai departe Unsul intr-o alta revelatie. Plata neputintei de a intelege si a se intelege intre ei, intrerupe Prezenta Lui in vechiul Ierusalim si privirea lui nu va mai fi indreptata spre Sion pentru secolele care au trecut.



Şehina (Shehina) este femininul derivat din verbul şohen (locuieste-dwelling-shochen) si care reprezinta prezenta Domnului in Templu (Mişcan-Mishkan) de la Ierusalim. Ipostaza prezentei lui Yahve in Templu la Ierusalim reprezinta succesul omeniri si buna intelegere intre oameni si divinitate. Exact aici incepe misticismul Kabalist care interpreteaza Prezentea. Istoric si traditional vorbind, Templul din Ierusalim continea cele 10 table ale juramantului. in arca pazita de cei doi Herubim. Arca Juramantului se afla in Kodesh Hakodashim adica locul cel mai sfant dintre sfinte. Asa cum am spus Şehina este ipostaza feminina a Divinitati parte din ipostaza masculina, Yahve. Impreunarea lor spirituala este de fapt idealul religios despre care vorbim. Mistica Ebraica a ajuns la sinteza ei suprema in cartea Zoharului (Stralucire) care interpreteaza ezoteric si mistic Vechiul Testament. Aceasta carte care este considerata sfanta pentru multi, Evrei si Crestini (care nu sunt totusi majoritari) descrie universul uman prin ipostazele de parte feminina si de parte masculina. Unirea partilor (iehud) este cea carea creaza armonia, si fara de ea nu poate fi vorba de fericirea si implinirea colectiva si individuala. Pentru a intelege mai mult si mai bine va propun o scurta lecturare a doi invatati de mare prestanta. Primul, este mare teolog Crestin Ortodox Grigore Palamas (Călugăr din Muntele Athos iar apoi Arhiepiscop de Tesalonic), din punct de vedere academic vi-l propun pe Profesorul evreu de origine Romana Moshe Idel, dupa parerea mea (si a majoritatii) este cel mai bun dintre cei mai buni. Din fericire cred ca toate lucrarile lui Idel au fostr traduse si in limba Romana.

Şehina este consoarta spirituala a lui Yahve, ea reprezinta balanta nercesara intre feminitate si masculinitate, adica universul in care traim. Lipsa unei jumatati, este o lipsa primordiala si cautarea unificari face parte din sufletul si necesitatea fiecaruia din noi. Asa cum teoriile kabaliste sustin, exista in fiecare din noi cei de parte barbateasca dorinta de intregire prin atractia parti de care Yahve ne-a lipsit in negura inceputurilor, acea coasta daruita Evei. Coasta transformata in Eva doreste reintregirea in corpul comun, ca si Adam, Eva are nevoie de trupul si sufletul unificat.

In formarea mea intelectuala, Şehina a insemnat intodeuna partea din divinitate care are grija de iertarea si mila pentru pacatele mele care iarta greselile si frustrarile intru’ gloria Lui. Mai pe seara voi continua putin cu Patai si voi prezenta putin din Cartea Zoharului. De maine vom vorbi de femeii mult mai "fizice", dar nu mai putin spirituale.

P.S. Exista in Romania o fundatie care se ocupa de Cabala. Va anunt ca este apa de ploaie pusa pe facerea unor banuti nemeritati. Pacat de bani si de timp. Luati o carte a lui Idel, este suficient.