Primele zile ale lunii Martie sunt dedicate in general femeilor din viata noastra. Personal sunt suporter invederat al acestei jumatati (+) ai omeniri, plin de admiratie si respect pentru creatorele de viata si sens. Am hotarat sa-mi recapitulez putin amintirile si sa extrag din ele toate personajele feminine pe care le pot impartasi si care mi-au influentat si facilitat formarea intelectuala. In postarea premergatoare am enumerat personajele despre care vreau sa scriu, astazi voi incepe. Metodica va fi urmatoarea pe blogul acesta voi discuta despre personaj, pe Bibliophyle despre "opera personajului".
O mica atentionare, deoarece sunt "at the and of the day" un autor de limba Engleza mi-am facut un blog in aceasta limba in care voi publica o parte din lucrarile mele academice-universitare, sa nu spuna lumea ca in Romania nu se face "research". Cei care doresc si vor sa-si imbunatateasca putin cunostintele, cel putin de limba Engleza sunt invitati. Numele blogului este bineinteles Theophyle English Blog . Deoarece o mare parte din studentii mei si in general cititorii mei nu sunt cea ce numim "Native English" articolele sunt scrise deooste intr-o limba destul de simpla si clara.
Asa cum am spus ieri si cum arata titlul ma voi ocupa de personajul feminin care poate fi numit "Divinul Feminin". Partea feminina a Divinitati in Biblia Ebraica numita si Vechiul Testament este destul de minora, dar exista daca stim sa o cautam. Divinul Feminin in antichitatea veche este nu numai prezent, este aproape majoritar. Zeitatea mama dadatoare de viata, fertilitate, frumusete si intelepciune este motivul preponderent in mitologiile Sumeriene, Amorite, Asiriene, Egiptene, Hitite, Feniciene si Cananite. Cunoastem si recunoastem astazi mai mult ca oricand ca revelatia Mosaica este desfasurata intr-un décor mitic Babilonian si Egiptean. Nici nu se putea altfel caracterul "Moise" a fost Egiptean si caracterele "Abrahamice" au fost de origina Babiloniana (probabila Amorita). Chiar daca suntem oameni religiosi 100% si acceptam revelatia Divina, nu putem sa ne sustragem povestirii. Povestea, Eposul este Babilonian cu sincretisme Egiptene. In povestea Faceri (Geneza) aflam in Geneza 1:27 "Dumnezeu a făcut pe om după chipul Său, l-a făcut după chipul lui Dumnezeu; parte bărbătească şi parte femeiască i-a făcut.”asta inseamna un singur lucru credeau cei din vechime, inseamna ca Dumnezeu are si parte Femeiasca. Metafora partilor feminine-masculine era extrem de greu explicabila celor din vechime, asta nu inseamna ca nu ei nu au crezut in ea. Redau aici numai cateva locuri in care o puteti gasi 1 Imparati 15:13; 2Imparati 21:7; 2 Cronicile sau Paralipomena 15:16. Exista si exista mult, suprimata si cateodata hulita, dar cum se zice, iubita si acceptata de popor. Subiectul din punct de vedere teologic este scos la iveala in doua epoci diferite, prima la inceputuri din secolele 12 si pana in secolul 7 i.Hr, si a doua oara intre secolele 9-13 d. Hr. Prima imagine a fost suprimata (violent) in timpul "Revolutiei Deuteronomice" ale regelui Iosia (Josiah saur Yoshiyahu c. 649-609 i.Hr.). Cea de a doua "aparitie" dainuieste pana in zilele noaste in Kabala Ebraica si Cabala Crestina. Prima "Doamna" Consoarta a lui YHVE (YHWE, Iehova), se numea Aşera (Asherah) probabil derivatie etimologica de la vecinii Babilonieni si Cananiti de la Asratu, Asirtu, Ashtoret sau grecizat Astarte si pana in zilele noastre numele Ebraic al Doamnei Radulescu (Estera).
Bineinteles in veacurile precedente nimeni nu indraznea sa discute despre blasfemi de felul acesta. Deoarece Kabala este o disciplina profund esoterica si descifrata de foarte putini (nu cred ca Madona se afla printre cei putini), consoarta divina nu a avut probleme nici cu credinta, nici cu credinciosi si nici cu clerul. Dupa cel de al doilea razboi mondial, un fel de compatriot de al nostru nascut la Cluj pe numele lui Ervin György Patai, devenit mai tarziu Raphael Patai, respectat si proeminent etnolog si antropolog publica intr-un jurnal obscur pe numele lui "Mult és jövő (cred ca este vorba de Trecut si Viitor) o teza pe care o va relua in doua carti care au devenit antologice. Prima publicata in 1947 “Man and Temple in Ancient Jewish Myth and Ritual” (Omul si Templul in Ritual si in Mitul Iudaic) si a doua publicata in 1967 si republicata intr-o a treia editie in 1990 pe numele "The Hebrew Goddess" (Zeitele Evreilor"). Patai nu avea nici o treaba cu teologia si nici cu istoria omul a fost antropolog, asa cum Darwin nu o avea nici cu istoria si nici cu teologia fiind zoolog si biolog. Totusi implicatiile teoriilor si lui Darwin si lui Patai au fost destul de teologice sa zice. Cartea lui Patai va fi recenzata de mine mai pe seara si postata pe Bibliopyle.
Ce zice Patai, pai ce am scris eu. Evreii au considerat-o pe Aşera (Asherah) drept consoarta lui Yahve, adica Dumnezeu. Colac peste pupaza intr-o sapatura arheologica langa orasul Hebron, 14 Km sud de Ierusalim supranumit de credinciosi si orasul Parintilor (acolo sunt ingropati Patriarhi Abraham si Sara) se descopera intr-un mormant princiar evreiesc o inscriptie pe care eu o traduc cam asa: "Uri(ahu) printul este proprietarul acestor vorbe: Uriahu a fost binecuvantat de Dumnezeu (Yahve) sa-si invinga dusmani si a fost salvat de consoarta Domnului, Aşera" in pozele de mai jos aveti interesanta pictograma a maini divine si inscriptia tradusa de mine in romaneste.
Dupa cativa ani se descopera intr-o alta sapatura arheologica o inscriptie care include o alta pictograma cu mult mai impresionanta si cu acelasi fel de inscriptionare "Dumnezeu si consoarta sa". Ambele descoperiri si multe altele ulterioare au zdruncinat serios cateva teori, din nefericire putin cunoscute si putin dezbatute de stimati mei colegi din universitatile Romanesti. Pentru mine Aşera, este acea divinitate feminina pe care intodeauna am simtit-o si am venerat. Intr-o postare ulterioara vom discuta de Şehina. Puteti trece mai pe seara pe Bibliophyle pentru a citi mai mult despre amicul Patai si Zeitele Ebraice.
maya
Bună seara şi bună să vă fie inima!
LOL
maya
Încă o temă cu care "ne surprinzi" în mod plăcut!
Salut :)
De ce nu, ne apropiem de 8 martie